Wednesday, May 4, 2011

masyaallah.wallahualam

oke nak share la citer eh bukan video la malam ni.aku tahu pasal ni pom baru aje tadi tadi ..masih baru lagi..aku tertengok link kawan aku kat pesbuk tu kan tentang BAB*..
aisyehh,mule mule dengar macam laen je kan...ni la akibat kalau kite eh bukan kite,tapi bagi sesiapa yang menjamah daging binatang haram itu...meremang bulu roma,bulu tangan,bulu ketiak,bulu hidung aku tengok tau!aku ni tak de lah teror sangat bab agama,tapi saje jenak share kan,SHARING IS CARING,ryte?



*aku pom tak sure kesahihah video nih, wallahualam mari kita mengambil iktibar dari video ni!



إِنَّمَا حَرَّمَ عَلَيْكُمُ الْمَيْتَةَ وَالدَّمَ وَلَحْمَ الْخِنزِيرِ وَمَا أُهِلَّ بِهِ لِغَيْرِ اللّهِ فَمَنِ اضْطُرَّ غَيْرَ بَاغٍ وَلاَ عَادٍ فَلا إِثْمَ عَلَيْهِ إِنَّ اللّهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ

“Sesungguhnya Allah hanya mengharamkan bagimu bangkai, darah, daging babi, dan binatang (yang ketika disembelih) disebut (nama) selain Allah.” (QS. Al Baqarah: 173)


sebenarnya bab* ni banyak sebab kenapa islam mengharamkan umatnya dari memakan binatang tersebut.Babi diketahui sebagai inang dari banyak macam parasit dan penyakit berbahaya, termasuk sebagai inang berkembangnya virus H5N1, virus flu burung yang sangat berbahaya, kemudian babi menularkannya kepada manusia. Selain itu sistem biokimia babi mengeluarkan hanya 2% dari seluruh kandungan uric acidnya, sedangkan 98% sisanya tersimpan dalam tubuhnya, menyebabkan ia haiwan yang sangat kotor.


*islam itu indah dan syumul..

No comments: